پودینگ چیست؟

مصرف پودینگ وانیلی در بین بسیاری از کشورها و مناطق محبوب است. طیف گسترده ای از تأمین کنندگان وانواع مختلف این محصولات در سوپر مارکتها شامل انواع پودینگهای سرد آماده و محصولات پودری برای تهیه در منزل و همچنین وجود انواع رسپی برای دسرهایی که در آنها از پودینگ استفاده می شود ،نشان دهنده علاقه مصرف کنندگان به این نوع محصولات می باشد.

ماده اصلی این محصولات، نشاسته است که عمدتا از ذرت تهیه می شود. علاوه بر این ، آنها حاوی شیر،شکر ، اسانس و رنگ هستند . مشتریان پارامترهای کیفیت محصول را به عنوان طعم ، رنگ و قوام فقط با حواس خود تجربه می کنند.

از آنجایی که آنچه ملاک ارزیابی مشتری از بافت محصول است کاملا مبتنی بر حس است ، مطالعه ای در شرکت برابندر آلمان توسط متخصین این شرکت برای ارزیابی بافت این نوع محصولات و بر مبنای ویسکوزیته محصول توسط دستگاه ویسکوکوئیک صورت گرفته است.ویسکوزیته یکی از خواص حسی اصلی است و قایل اندازه گیری انواع پودینگ می باشد.

تمرکز این مطالعه بر روی  ویسکوزیته پودینگ در مراحل مختلف، 50 درجه سانتی گراد (10 دقیقه) ، 20 درجه سانتی گراد (دمای اتاق/20 دقیقه) و 6 درجه سانتی گراد (دمای یخچال/25 دقیقه) می باشد. تعیین کیفی خواص ژلاتینی شدن نشاسته عمدتا تا 50 درجه سانتی گراد در تضمین کیفیت و توسعه محصول انجام می شود ، اما پودینگ معمولاً در دمای اتاق یا یخچال مصرف می شود.

علاوه بر این ، تأثیر شیر و افزودنیها نظیر شکر در نظر گرفته شده است.همچنین با توجه به الویت افزودن مواد اولیه در پروسه تولید، در این آزمایشات مواد اولیه در مراحل مختلف اضافه شده و تاثیر آنها بر ویسکوزیته محصول ارزیابی شده است.
Brabender ViscoQuick که برای این آزمایش استفاده شد است دارای سیستم گرمایش/سرمایش یکپارچه است که بدون ترموستات اضافی کار می کند. با توجه به نرخ بالای گرمایش/سرمایش ، اندازه گیری را می توان در زمان نسبتاً کوتاهی انجام داد.

با توجه به مانیتوری که در دستگاه تعبیه شده است ، تغییرات لازم در پارامترهای آزمایش و همبستگی می تواند بدون نیاز به رایانه اضافی انجام شود. پروفیل های خنک کننده لازم نتایج قابل تکرار را ارائه می دهد. در طول تجزیه و تحلیل با ویسکوکوئیک ، منحنی مشخصه ای در حین گرم شدن ، حفظ دما و سرد شدن ایجاد می شود.

ویسکوزیته محصول در طول مدت آزمایش ثبت شده و به عنوان نمودار نیرو-زمان ارزیابی می شود.
***متن کامل این مقاله را از ما بخواهید.