برگزاری کارگاه عملی بررسی تکنولوژی گلوتوپیک توسط شرکت پاک فن با همکاری کارخانه آرد تهران باختر در مرکز نوآوری صنعت غذا

شرکت پاک فن همواره در راستای تحقق هرچه بیشتر رسالت اصلی خود که ایجاد ارتباط موثر بین علم و صنعت می باشد اقدام به برگزاری workshop دیگری با همکاری کارخانه آرد تهران باختر نمود.

آرد تهران باختر که بیش از یک سال است بر روی تکنولوژی گلوتوپیک کمپانی Brabender جهت بومی سازی دستگاه با گندم های ایران در حال تحقیق و بررسی بوده است، دستاورد یک ساله خود را در این کارگاه ارائه داد.

در این کارگاه یک روزه  افتخار میزبانی جمعی از مدیران کنترل کیفیت کارخانجات آرد استان، اساتید دانشگاه و متخصصین پژوهشکده غله تهران را داشتیم که در ادامه شرح مختصری از این کارگاه علمی و عملی را باهم دنبال می کنیم.

کارگاه با ارائه توضیحات تئوری در رابطه با دستگاه گلوتوپیک که برای سنجش خصوصیات گلوتن گندم به کار می رود، آغاز گردید. از آن جایی که کیفیت و کمیت گلوتن گندم در سیلوبندی بسیار حائز اهمیت می باشد، با ارائه نمودارها و اسلایدها به معرفی دستگاه گلوتوپیک و کاربرد آن در آردسازی و صنایع وابسته، پرداخته شد.

گفتنی است این دستگاه از مزرعه تا تولید و مصرف آرد نقش بسیار مهمی دارد و در کمترین زمان ممکن با مقدار بسیار کم از نمونه، میزان و خصوصیات کیفی گلوتن را نشان می‌دهد و مسئولین فنی یا متصدیان آزمایشگاه‌ها را بسیار سریع‌تر از سایر دستگاه‌ها و روش‌ها به نتیجه مورد نظر می‌رساند و دیگر نیاز به صرف ساعت‌ها انتظار نیست و با استفاده از این دستگاه و در کمتر از 10 دقیقه، پس از تشخیص میزان و کیفیت گلوتن جهت تقسیم بندی سیلوها و تعیین نوع مصرف آرد بدست آمده از گندم تصمیم گیری میشود.

البته این دستگاه از جهات دیگر در هنگام دریافت آرد مصرفی برای تولیدکنندگان نان صنعتی، کارخانجات کیک و کلوچه و تولیدکنندگان میکس های نانوایی، نیز بسیار کارآمد است. کاربرد دیگر این دستگاه در زمینه تولید ماکارونی و پاستا با توجه به کیفیت خاص مورد نظر برای گلوتن در این محصولات است.

در بخش پایانی که قسمت عملی کارگاه بود، 3 نوع آرد متفاوت جهت آنالیز تست شد. ضمن تفسیر گراف های به دست آمده از هر کدام از آزمون ها، به بررسی کاربرد این دستگاه در زمان دریافت گندم و سیلوبندی دانه ها پرداخته شد.

در پایان کمپانی Brabender اعتقاد به این دارد که آرد خوب یا بد در بازار وجود ندارد، این وظیفه ماست تا کاربرد صحیح بر اساس نوع مصرف را تعیین کنیم.