نوعی گندم است که سرشار از مواد مغذی و معدنی است. حاوی پروتئین، آهن و روی اضافی است. دو نوع گندم سیاه، معمولی با اسم علمی Fagopyrum esculentum و تارتاری با اسم علمی Fagopyrum tartaricum، داریم.

قیمت گندم سیاه نسبت به انواع گندم معمولی معمولاً گرانتر است.

گندم سیاه چیست؟

گندم سیاه عمدتاً در نیمکره شمالی زمین، به ویژه در اروپای مرکزی و شرقی، روسیه، قزاقستان و چین کشت می‌گردد. گندم سیاه پس از ۷ سال تحقیق توسط مؤسسه ملی بیوتکنولوژی غذایی کشاورزی (NABI) Mohali به ثبت رسیده است.. این تحقیق از سال ۲۰۱۰ به سرپرستی دکتر مونیکا گارگ در محالی انجام شد. این گندم با رنگ‌های مشکی، آبی و بنفش چندین برابر گندم معمولی مغذی‌تر است.

گندم سیاه در پیشگیری از استرس، چاقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مرتبط با قلب مفید خواهد بود. در حالی که میزان آنتوسیانین در گندم معمولی ۵ تا ۱۵ پاس در میلیون است، در گندم سیاه بین ۴۰ تا ۱۴۰ پاس در میلیون وجود دارد.

گندم سیاه شامل ترکیبات مهم می‌باشد:

  • روتین (این ترکیب، پلی فنول آنتی‌اکسیدان مهم موجود در گندم سیاه می‌باشد)
  • ویتکسین (مصرف بالای این ترکیب، موجب بزرگ شدن غدهٔ تیروئید می‌شود. )
  • دی-کایرو اینوسیتول (نوعی کربوهیدرات حل‌شدنی می‌باشد که قندخون را میکاهد)

حاوی مقادیر مفیدی از اسید‌های آمینه. منبع غنی از ویتأمین‌های گروه B و مواد معدنی می‌باشد. پروتئین قابل توجه(حدوداً دو برابر پروتئین بلغور جو دوسر). گندم سیاه تنها با ۱ گرم در هر وعده دارای چربی پایینی است. اکثر چربی‌های موجود در گندم سیاه چربی‌های اشباع نشده است. گندم سیاه مقدار کربوهیدرات سالمی دارد، همچنین دربردارنده منیزیم، فسفر، روی، منگنز و مس می‌باشد.

گندم سیاه مقدار آنتوسیانین بیشتری نسبت به گندم معمولی دارد. رنگدانه‌های گندم معمولی ۵ تا ۱۵ پی پی‌ام دارند، در حالی که گندم سیاه دارای حجم رنگدانه ۴۰ تا ۱۴۰ پی پی‌ام است. آنتوسیانین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.

فواید سلامتی بخش همچون بلوبری را دارد که از نظر خواص آنتی اکسیدانی بسیار شناخته شده است. گندم سیاه ازغلات دیگر مانند جو، جوی دوسر، گندم و چاودار، آنتی‌اکسیدانی بیشتری است. همینطور گندم سیاه تارتاری بیشتر از نوع معمولی آن، دارای آنتی‌اکسیدان و همچنین روی است.

مصارف گندم سیاه:

گندم سیاه فراوری شده و به صورت دانه، آرد، نودل و همچننی دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرد گندم سیاه چیست؟

آرد گندم سیاه یک محصول رژیمی (فاقد گلوتن)است که از آسیاب دانه‌های گندم سیاه به دست می‌آید، بر خلاف نام آن آرد گندم سیاه اصلاً شبیه به گندم نیست و رنگ آن خاکستری متمایل به قهوه‌ای، با عطری خاص و طعمی دلپذیر است، ساکنان جنوب سیبری و کوه‌های آلتایی اولین کسانی بودند که شروع به ساخت آرد گندم سیاه کردند، سهولت رشد گندم سیاه باعث محبوبیت زیاد آن شده است

آرد گندم سیاه وابسته به گروهی از خوراکی‌هاست که به اسم شبه‌غلات مشهور‌هستند. شبه‌غلات‌ها دانه‌هایی می‌باشند که درست مانند دانه‌های غلات مصرف می‌گردند ولی گیاهی، علفی وجود ندارد. از شبه‌غلات‌های مشهور دیگر می‌توان به کینوا و تاج‌خروس اشاره نمود.

موارد مصرف آرد گندم سیاه:

درانواع کلوچه، رول‌ها ونان و پنکیک به کار گرفته می‌شود. سس‌ها، سوپ‌ها و مخمر‌ها را می‌شود با آرد گندم سیاه تحت عنوان یک جایگزین فاقد گلوتن بجای آرد گندم غلیظ کرد.

عوارض آرد گندم سیاه

استفاده بیشتر از مقدار متوسط از این غله ممکن در بعضی افراد آلرژی ایجاد نماید، به طوری که درکسانی که به پلیمرلاتکس و یا برنج آلرژی دارند، در مصرف این غله نیز باید احتیاط نمایند. زیرا ممکن است عوارضی همچون اسهال و استفراغ و تهوع، تنگی نفس آزاردهنده را تجربه نمایند. دارای فیبر بالایی است که در مقادیر بالا می‌تواند موجب ناراحتی‌های گوارشی چون نفخ، انسداد روده شود.