رئولوژی علمی است که تغییر شکل و جریان مواد را در مقابل انواع تنش‌ها بررسی می‌کند مورد بررسی قرار می‌دهد. رئولوژی برای تمام مواد از گاز‌ها تا مایعات کاربردی است. علم رئولوژی حدود یک قرن سابقه دارد که برای اولین بار به علت نیاز به توصیف خواص سیالات مطرح شد. سیالات را به‌طور کلی می‌توان به سیال نیوتنی و سیال غیر نیوتونی مستقل از زمان، غیرنیوتونی وابسته به زمان و ویسکوالاستیک طبقه‌بندی کرد که جریان‌شناسی سیالات غیرنیوتونی و ویسکوالاستیک، دانش رئولوژی است.پ

در این مطلب با مبحث تعیین رفتار رئولوژیک انواع پلیمرها آشنا می‌شویم.

تعیین رفتار رئولوژیک انواع پلیمرها چیست؟

بررسی رفتار مواد در تولید بسیاری محصولات از جمله پلیمر‌ها، بسیار مهم و کار بردی است. پلیمر‌ها در فرایند تولید، حالت مذاب یا مایع دارند. بررسی بهتر فرایند شکل دهی پلیمر‌ها مانند اکستروژن، قالب‌گیری تزریقی، قالب‌گیری فشاری، تولید الیاف و… بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد رئولوژی امکان‌پذیر نیست.

نحوه جریان یافتن و انتقال حرارت در پلیمر‌ها، تعیین‌کننده خواص و کیفیت محصول نهایی است. پلیمر‌ها ماکرومولکول‌هایی دارای ویژگی‌هایی مانند: توزیع وزن مولکولی، گره‌خوردگی، الاستیسیته و… هستند، پلیمر‌ها یک درشت‌مولکول هستند که از تعداد زیادی واحد تکرارشونده تشکیل شده‌است. هر دو پلیمر مصنوعی و پلیمر طبیعی نقش‌های اساسی و همه گیر را در زندگی روزمره ایفا می‌کنند.

نحوه جریان یافتن آن‌ها و نیز پاسخ آن‌ها به تغییر شکل اعمال شده با سیالات متداول حاوی کوچک مولکول‌ها مانند: آب، روغن‌های سبک و… متفاوت است. بنابراین، شناخت جریان در پلیمر‌ها و نحوه پاسخ به تغییر فرم برشی، کششی، نوسانی در آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

میکسر‌های داخلی یا بچ میکسر‌ها محصول شرکت Brabender (همانطور که از نام آن‌ها پیداست) ماشین‌هایی برای تولید غیر مستمر مخلوط‌های همگن پلیمری، الاستومری، سرامیکی یا سایر مخلوط‌ها هستند. مواد خام از طریق دهانه بالایی به کاسه همزن گرم شده وارد می‌شود، جایی که توسط تیغه‌های همزن با شکل خاص همگن می‌شود.

تعیین رفتار رئولوژیک انواع پلیمرها

استفاده از محصولات شرکت Brabender به عنوان میکسر اندازه‌گیری!

در صورت اتصال به یک واحد محرک (رئومتر گشتاور)، گشتاور و دمای انبار را می‌توان در طول فرآیند اختلاط اندازه‌گیری و ثبت کرد. این گشتاور منعکس‌کننده مقاومتی است که ماده با آن مخالف است تیغه‌های چرخان در طول فرآیند اختلاط. گشتاور یک دینامومتر را از موقعیت صفر خود خارج می‌کند.

این مسیر را می‌توان به عنوان تابعی از زمان اندازه‌گیری و تجسم کرد. نمودار حاصل رابطه بین گشتاور (ویسکوزیته) و دما را در طول زمان اندازه‌گیری نشان می‌دهد و همچنین تغییرات ساختاری مواد را نشان می‌دهد.

میکسر‌های اندازه‌گیری برابندر برای طیف وسیعی از کاربرد‌ها کاملاً مناسب هستند. اگر فقط به مقدار کمی از مواد نمونه نیاز دارید از آن‌ها به عنوان میکسر بچ برای آماده‌سازی نمونه استفاده کنید.
چندین دسته مختلف را می‌توان در زمان کوتاه و تقریباً بدون اتلاف مواد اولیه تولید کرد.

شبیه‌سازی در مقیاس آزمایشگاهی تمام فرآیند‌های مربوط به تولید و فرآوری پلیمر‌ها و سایر مواد پلاستیکی مانند ترکیب، اختلاط و غیره می‌باشد. به عنوان مثال، زمان همجوشی پی وی سی و سایر مواد را می‌توان دقیقاً تعیین کرد و با زمان تخمینی ماندگاری مواد در یک اکسترودر مرتبط است.

فرآیندپذیری و ویژگی‌های مواد ترموپلاستیک‌ها، ترموست‌ها، الاستومر‌ها، مواد قالب‌گیری سرامیکی، رنگدانه‌ها و بسیاری دیگر از مواد پلاستیکی را آزمایش کنید. هندسه تیغه بهینه را برای برنامه خود از یک برنامه بزرگ از تیغه‌های مخلوط کن انتخاب کنید.

دهه‌ها تجربه صنعتی نشان داده است که تیغه‌های غلتکی، بادامک، بنبری و سیگما برای اکثر کاربرد‌ها بر روی ترموپلاستیک‌ها و الاستومر‌ها کاملاً مناسب هستند. جدای از این‌ها، برابندر هندسه‌های تیغه‌های ویژه مختلفی را ارائه می‌کند، برای مثال. تیغه‌های دلتا برای کاربرد‌های ترموست‌ها، که برای کار‌های اندازه‌گیری خاص بهینه شده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعیین رفتار رئولوژیک انواع پلیمرها، با ما تماس بگیرید.