تولید خوراک دام به فرآیند تولید خوراک دام از محصولات خام کشاورزی اطلاق می‌شود. علوفه تولید شده توسط تولید به گونه‌ای فرموله می‌شود که نیاز‌های تغذیه‌ای خاص حیوانات را برای گونه‌های مختلف حیوانات در مراحل مختلف زندگی برآورده کند.

در ادامه با دستگاه NIR که در زمینه تولید خوراک دام و تجزیه و تحلیل آن کاربرد دارد آشنا می‌شویم.

تولید خوراک دام

در تولید خوراک دام چهار مرحله اساسی وجود دارد:

دریافت مواد خام:

کارخانه‌های خوراک دام مواد خام را از تأمین‌کنندگان دریافت می‌کنند. به محض ورود، مواد تشکیل دهنده وزن، آزمایش و تجزیه و تحلیل برای مواد مغذی مختلف و اطمینان از کیفیت و ایمنی آن‌ها انجام می‌شود.

فرمولاسیون:

متخصصان تغذیه دوشادوش دانشمندان برای فرموله کردن رژیم‌های غذایی سالم و متعادل برای دام، طیور، آبزی پروری و حیوانات خانگی کار می‌کنند. این یک فرآیند پیچیده است، زیرا هر گونه نیاز‌های تغذیه‌ای متفاوتی دارد.

مخلوط کردن مواد:

هنگامی که فرمول مشخص شد، آسیاب مواد را مخلوط می‌کند تا یک محصول نهایی ایجاد شود.

بسته‌بندی و برچسب:

محصول تولید شده کیسه‌بندی و برچسب‌گذاری می‌شود که شامل هدف، مواد تشکیل دهنده و دستورالعمل‌های محصول است.

طبقه بندی خوراک دام

خوراک دام به طور کلی به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شود:

  • کنسانتره:پرانرژی، عمدتاً حاوی غلات غلات و فرآورده‌های جانبی آن‌ها است، یا از وعده‌های غذایی یا کیک‌های روغنی با پروتئین بالا، و محصولات جانبی حاصل از فرآوری چغندر قند و نیشکر تهیه می‌شود.
  • علوفه: مراتع چمن، یا قسمت‌های گیاهی مانند یونجه، سیلاژ، محصولات ریشه، و کاه. رژیم‌های غذایی داده شده به گونه‌های مختلف همه یکسان نیستند. به عنوان مثال، دام‌ها با رژیم غذایی که عمدتاً از علوفه تشکیل شده است، تغذیه می‌شوند، در حالی که طیور، خوک و ماهی با کنسانتره تغذیه می‌شوند.

دام در یک پروار ممکن است با خوراک انرژی که معمولاً از غلات تهیه می‌شود، به تنهایی یا به عنوان بخشی از کل جیره مخلوط تغذیه شود.

کیفیت خوراک دام تهیه شده در نهایت به کیفیت موادی مانند دانه یا علف مورد استفاده بستگی دارد. مواد اولیه باید از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشد. تولید خوراک تجاری یک فرآیند صنعتی است و بنابراین باید از رویه‌های HACCP پیروی کند.

سازمان غذا و دارو (FDA) HACCP را این گونه تعریف می‌کند: سیستم مدیریتی که در آن ایمنی مواد غذایی از طریق تجزیه و تحلیل و کنترل خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی از تولید، تهیه و جابجایی مواد خام تا تولید، توزیع و مصرف مواد خام محصول نهایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درست مانند غذا‌های انسان، خوراک دام باید بدون تقلب و سالم باشد، تحت شرایط بهداشتی مناسب تهیه شده و به درستی برچسب‌گذاری شود تا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

دستگاه آنالیز خوراک دام

در طیف گسترده‌ای از فرآیند‌های تولید، تجزیه و تحلیل نمونه‌ها در مراحل مختلف زنجیره تولید خوراک دام و طیور ضروری است. اغلب، حالت‌های مختلف نمونه فیزیکی در فرآیند تولید وجود دارد، مانند. مایعات، گرانول‌ها، پودر‌ها، خمیر‌ها و نمونه‌های ویسکوز. برای تجزیه و تحلیل این انواع مختلف نمونه، SpectraAlyzer FLEX امکان استفاده از کشو‌های مختلف و طیف گسترده‌ای از کاپ‌های نمونه اضافی را ارائه می‌دهد.

SpectraAlyzer FLEX یک آنالایزر است که می‌تواند با نیاز‌های فردی سازگار شود. این اجازه می‌دهد تا پارامتر‌های طیف گسترده‌ای از محصولات تجزیه و تحلیل و نظارت شوند. مستقل از نوع نمونه، بررسی‌های کیفیت را می‌توان انجام داد.

راه حل‌های SpectraAlzer FLEX نتایج تحلیلی کمی پارامتر‌های کیفیت اصلی را به طور همزمان در عرض ۴۵ ثانیه ارائه می‌دهد. نیازی به تنظیم دستی نمونه نیست و نیازی به استفاده از معرف‌های اضافی نیست، بنابراین این محلول آنالایزر پارامتر‌های کنترل کیفیت بسیار دقیق را بدون هزینه اضافی ارائه می‌دهد.

به عنوان یک سیستم مستقل، SpectraAlyzer FLEX و SpectraAlzer FLEX TW می‌توانند به راحتی و به طور مستقیم برای تجزیه و تحلیل محصول و بررسی کیفیت، حتی نزدیک به خط تولید، کار کنند. ساختار ناهموار و تنظیم نمونه/مرجع نوری منحصربه‌فرد عملکرد قابل اعتماد را در محیط‌هایی با دما، ارتعاشات و گرد و غبار متغیر تضمین می‌کند.