دونات نوعی محصول تخمیری است که از خمیر سرخ شده خمیر درست می‌شود. این محصول به اشکال مختلف تولید و در سوپرمارکت‌ها، غرفه‌های مواد غذایی، کافه‌ها و… عرضه می‌شود. ارائه طعم‌های گوناگون و راحتی مصرف آن‌ها، دونات را به محصولی مورد توجه همه گروه‌های سنی تبدیل نموده و بازار تولید و نوآوری در بافت دونات رو به رشد است.

بافت دونات

دونات‌ها معمولاً از خمیر آردی سرخ می‌شوند، اما می‌توان از انواع دیگر خمیر‌ها نیز استفاده کرد. تاپینگ‌ها و طعم‌های مختلفی برای انواع مختلف مانند آیسینگ شکری، شکلاتی یا افرا استفاده می‌شود. اما ماندگاری دونات‌ها و همچنین روکش‌های آن‌ها به چالشی برای تولید‌کنندگان خصوصاً صنایع تولید‌کننده این نوع شیرینی شده است.

دونات‌ها این روز‌ها توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند، و چرا که نه؟ مشتریان بیش از ۱۰۰ سال است که این خوراکی‌های سرگرم‌کننده و دلپذیر را دوست دارند. نانوایان و صاحبان مغازه‌ها آن‌ها را دوست دارند زیرا تولید آن‌ها سریع و آسان است و یک بوم خالی برای خلاقیت ارائه می‌دهند.

در حالی که دونات ساده و کلاسیک لعاب دار همیشه یک محصول قابل اعتماد خواهد بود، ۶۰ درصد از مصرف‌کنندگان جهانی به طور جدی به دنبال نسخه‌های درجه یک شیرینی‌های مورد علاقه خود هستند.

در واقع، مجله Snack Food & Wholesale Bakery در چشم انداز صنعت اسنک و نانوایی سال ۲۰۲۲ خود پیش‌بینی کرد که ماجراجویی‌های اخیر مشتریان ما در زمینه پخت و پز خانگی که به دلیل شیوع بیماری همه گیر شده است، به الهام بخشیدن قدردانی بیشتر از تلاش و هنر درگیر در ایجاد مداوم کیفیت بالا کمک کرده است. تنقلات خلاقانه نه تنها مشتریان شما به دنبال این هستند که ببینند چه گزینه‌های جدید و هیجان‌انگیز دونات را می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد دهید، بلکه دونات‌های صنعتی که با دقت و خلاقیت ساخته شده‌اند دقیقاً همان چیزی است که آن‌ها به دنبال آن هستند.

دونات یک همراه‌ایده‌آل برای یک فنجان قهوه صبحگاهی است و آمریکایی‌ها دونات را به عنوان یک غذای صبحانه می‌دانند. با این حال، به غیر از قهوه، واقعاً دلیل خوبی برای فکر کردن به دونات به عنوان غذای صبحانه وجود ندارد، و تحقیقات این را تأیید می‌کند. متخصصان FMCG دریافتند که ۶۰٪ از مصرف‌کنندگان ایالات متحده بعد از ظهر یک دونات می‌خورند و ۷۰٪ در عصر به دنبال دونات ‌می‌روند.

دونات‌ها صورت حساب را در هر زمانی از روز پر می‌کنند. در واقع، واضح است که بسیاری از آمریکایی‌ها دونات را به عنوان غذای سلامت (روانی) می‌دانند!

روکش آیسینگ دونات

افزودن روکش آیسینگ دونات به چند دلیل مهم است:

  1. زیبایی: دونات‌ها اغلب با آیسینگ یا سایر مواد تزئین می‌شوند تا جذابیت بصری آن‌ها افزایش یابد. یک پوشش آیسینگ با عملکرد خوب باید بافتی صاف و یکنواخت داشته باشد، بدون ترک یا حباب. این باعث می‌شود دونات‌ها از نظر بصری برای مشتریان جذاب‌تر شوند و ارزش آن‌ها افزایش یابد.
  2. ماندگاری: یک پوشش آیسینگ با عملکرد خوب جلوی از بین رفتن رطوبت جلوگیرا می‌گیرد و طراوت را افزایش می‌دهد، به افزایش ماندگاری دونات کمک کند. این امر مخصوصاً برای دونات‌هایی که به مقدار زیاد و به صورت صنعتی تهیه می‌شوند و قبل از فروش باید چندین روز نگهداری شوند بسیار مهم است.
  3. سهولت در تولید: یک پوشش آیسینگ خوب باید به راحتی اجرا شود و برای دستیابی به ظاهری مطلوب به زمان یا کار زیادی نیاز نداشته باشد. این امر به ساده‌سازی تولید و کاهش هزینه‌ها برای نانوایی یا تولید‌کننده کمک می‌کند.
  4. طعم: آیسینگ می‌تواند به طعم کلی دونات کمک کند. یک پوشش ضعیف ممکن است طعم را به طور یکنواخت در سراسر دونات توزیع نکند که منجر به تجربه نامطلوب برای مشتری شود.

تجزیه و تحلیل بافت دونات

بافت دونات نیاز به تجزیه و تحلیل دارد. از دستگاه Texture Analyzer می‌توان به روشی جدیدتر برای تست دونات به منظور اندازه‌گیری ماندگاری آیسینگ استفاده کرد. این اندازه‌گیری تشکیل فیلم، چگالی، ویسکوزیته و خواص چسبندگی سطحی مایع روی سطح دونات را منعکس می‌کند. ضخامت پوشش یک ویژگی مهم برای دونات است و باید بین دسته‌ها ثابت باشد. این آزمایش بسیار مهمی است که زمانی انجام می‌شود که طعم‌ها یا رنگ‌های خاصی روی آیسینگ یا محصول پایه تأثیر بگذارند.