نودل فوری یک غذای پرطرفدار است که طعمی خاص و لذیذ دارد. در این سال‌ها، بازار جهانی نودل فوری با سرعت ثابتی در حال رشد است.

برخی از عوامل محرک رشد بازار عبارتند از:

  • افزایش طعم‌های نوآورانهپ
  • جمعیت زنان شاغل
  • سهولت در تهیه و نگهداری
  • و غیره

خواص نودل فوری مانند طعم، تغذیه، راحتی، ایمنی، ماندگاری بیشتر و قیمت مناسب باعث محبوبیت آن در سراسر جهان شده است.

تاریخچه نودل فوری

درباره تاریخچه تولید نودل باید گفت که در سال ۱۹۵۸ یک تاجر ژاپنی-تایوانی به نام موموفوکو آندو، این خوراکی پرطرفدار را اختراع کرد. ‌ایده اولیه تولید آن هم استفاده ژاپن از بهترین مزیت از واردات گندم از ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم بوده است. مفهوم نان در این دوره برای ژاپنی‌ها نسبتاً غیرمعمول بود و استفاده از آرد گندم برای تهیه نودل، باعث ایجاد غذایی می‌شد که از نظر فرهنگی برای آن‌ها پذیرفته شده بود.

جالب است بدانید نودل‌های فوری اصلی و اولیه موموفوکو آندو با طعم مرغ بود. نودل معمولاً از آرد گندم فرآوری‌شده تهیه می‌شود. سالم بودن رشته‌فرنگی فوری، بسته‌به سازنده و نوع گندمی که برای تهیه آن استفاده می‌شود، متفاوت است.

نودل‌های فوری به دلیل نوآوری‌های محصولی که توسط تولید‌کنندگان و با در نظر گرفتن ترجیحات مصرف‌کنندگان معرفی شده‌اند، در حال حاضر شاهد افزایش تقاضا هستند.

مراحل تولید نودل فوری

مراحل تولید نودل فوری عبارتند از:

  1. ورز دادن و مخلوط کردن: آرد گندم و آب به دستگاه همزن می‌رود. در اینجا ۱ کیلوگرم آرد با حدود ۰. ۳ تا ۰. ۴ کیلوگرم آب در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد ورز داده می‌شود و به این ترتیب در بافت خمیر خاصیت ارتجاعی ایجاد می‌شود تا نودل‌های فوری را ایجاد کند.
  2. ایجاد ورقه خمیر: خمیر به دو غلتک چرخان می‌رود تا ورقه شود.
  3. رول کردن: به کمک غلتک‌های پرس، ورق خمیر به ضخامت ۱۰ میلی‌متر با استفاده از غلتک‌ها بار‌ها صاف می‌شود و در نهایت به ضخامت ۱ میلی‌متر نازک می‌شود.
  4. برش: با کمک کاتر، ورقه خمیر را به صورت رشته برش می‌دهند.
  5. بخارپز کردن: بخارپز کردن یک فرآیند کلیدی در تولید انواع نودل فوری است. فرآیند پیش ژلاتینه شدن در بخارپز، که در آن نودل فوری در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد، به مدت یک تا پنج دقیقه بخارپز می‌شود.
  6. حمام غوطه ور شدن: رشته‌های بخارپز شده در چاشنی آغشته می‌شوند.
  7. فرم دهی: به شکل گرد یا مربع شکل دادن، بستگی به قالب دارد.
  8. فرآیند آبگیری: بیشتر نودل‌های فوری یا با سرخ کردن روغن یا خشک کردن هوا از بین ‌می‌روند و در نتیجه نودل فوری سرخ شده یا غیر سرخ شده ایجاد می‌شود.
  9. خنک کردن: توسط دستکاه‌ها و عبور هوا رشته‌ها خنک می‌شوند.
  10. بررسی وزن و فلز: در صورتی که فلزی در رشته فرنگی شناسایی شود یا وزن آن فراتر از محدوده از پیش تعیین شده باشد، محصول دور انداخته می‌شود.
  11. بسته‌بندی: نودل‌های فوری آماده به همراه چاشنی و چاشنی در کیسه‌ها یا ظروف قرار می‌گیرند.