در این مطلب با کاربرد نشاسته در صنایع غذایی و دیگر بخش‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین با دستگاه‌های مرتبط به آن آشنا خواهید شد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نشاسته چیست؟

نشاسته یا آمیلوم یک کربوهیدرات پلیمری یا پلی ساکارید است که از واحد‌های گلوکز متعددی تشکیل شده است که با پیوند‌های گلیکوزیدی به هم متصل شده‌اند. این پلی ساکارید توسط اکثر گیاهان سبز برای ذخیره انرژی تولید می‌شود.
منابع اصلی نشاسته عبارتند از:

  • ذرت
  • تاپیوکا
  • گندم
  • سیب زمینی
  • برنج

استخراج نشاسته خالص از مواد غذایی، پودری سفید، بی‌مزه و بی‌بو تولید می‌کند که در آب سرد یا الکل حل نمی‌شود.

گیاهان این پلیمر‌های نشاسته‌ای را برای ذخیره گلوکزی که در طول فتوسنتز ایجاد می‌می شود، تولید می‌کنند. به همین دلیل، غذا‌هایی که سرشار از نشاسته هستند، منابع خوبی برای انرژی هستند.

وقتی فردی غذای حاوی نشاسته می‌خورد، بدن، پلیمر‌های طبیعی را به واحد‌های گلوکز تجزیه می‌کند که انرژی را در سراسر بدن تأمین می‌کند.

نشاسته گندم یک کربوهیدرات دانه‌بندی شده است که از گلوتن گندم استخراج می‌شود و با حل کردن نشاسته محلول در آب و سپس تبخیر آب، فرآوری می‌شود که نتیجه نهایی آن یک نشاسته پودری مطلوی می‌باشد.

کاربرد نشاسته

کاربرد نشاسته گندم در صنایع غذایی

کاربرد نشاسته، علاوه بر اینکه بخشی از یک رژیم غذایی مغذی است، در صنایع مختلفی از جمله داروسازی، شیمیایی و مواد غذایی از نشاسته در فرآیند‌های تولید خود استفاده می‌کنند.

کاربرد نشاسته در مواد غذایی

زمانی که نشاسته گندم در مواد غذایی استفاده می‌شود به بافت، ویسکوزیته، تشکیل ژل، چسبندگی، اتصال، حفظ رطوبت کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان جایگزین چربی استفاده شود. همچنین به عنوان یک امولسیفایر و تثبیت‌کننده کارایی دارد. با این حال، استفاده اولیه آن در صنایع غذایی یک عامل غلیظ‌کننده بسیار رایج است.
از پخت و پز گرفته تا لوازم آرایشی، نشاسته گندم یک ماده همه کاره با طیف وسیعی از کاربرد‌ها است که خاصیت ضخیم کنندگی، چسبندگی و جاذب بودن دارد.

همانطور که صحبت از نقش غلیظ کنندگی نشاسته گندم شد، نشاسته گندم برای غلیظ شدن بیشتر انواع سس‌ها، سوپ‌ها، پودینگ‌ها و فیلینگ‌های پای نیز استفاده می‌شوند ودر مقایسه با نشاسته ذرت، تغلیظ کنندگی کمتری دارد.

کاربرد نشاسته درماسک‌های صورت

ماسک‌های صورت خانگی و همچنین فروشگاهی اغلب شامل نشاسته گندم هستند. نشاسته گندم بسیار جاذب است و وعملکردی مشابه کائولن دارد، که نوعی خاک رس است که اغلب در ماسک‌های فروشگاهی استفاده می‌شود. یک ماسک تقویت‌کننده صورت مؤثر و خانگی از نشاسته گندم، سفیده تخم مرغ، توت فرنگی و گلاب استفاده می‌کند. اقلام برای ایجاد خمیر مخلوط می‌شوند.

کاربرد نشاسته در صنعت

کاربرد نشاسته گندم، همراه با سایر نشاسته‌ها مانند نشاسته برنج، یک ماده قدیمی برای ساخت چسب است. چسب نشاسته گندم قدرت چسبندگی باورنکردنی دارد و در کتاب‌سازی، استفاده از کاغذ دیواری و بسیاری از کاربرد‌های مرتبط با کاغذ استفاده می‌شود. چسب را با حرارت دادن نشاسته گندم و آب روی اجاق در قابلمه تا زمانی که خمیری تشکیل شود، درست می‌کنند. سپس خمیر را برای استفاده به عنوان چسب صاف می‌کنند.

احساس غذا در دهان ما اطلاعات قابل اعتمادی در مورد قوام محصول از صاف و خامه‌ای گرفته تا سبک و متخلل یا غلیظ و چسبنده ارائه می‌دهد. ما در کسری از ثانیه در مورد تف کردن یا قورت دادن غذا تصمیم می‌گیریم. در بسیاری از صنایع، آزمایش ویسکوزیته در طول تولید به منظور تعریف و حفظ پارامتر‌های فرآیند ضروری است.

در بسیاری از محصولات، ویسکوزیته یک ویژگی کیفی مهم و تعیین‌کننده در فرآیند تولید است. بنابراین اندازه‌گیری ویسکوزیته در بسیاری از زمینه‌ها، در دریافت کالا و همچنین در کنترل کیفیت، در طول بهینه‌سازی دستور العمل‌ها یا حتی بین مراحل تولید ضروری است.

برای اطمینان از اینکه این تجزیه و تحلیل‌ها تا حد امکان زمان کمتری می‌برد و می‌توان آن را تنها با مقادیر کم نمونه کامل کرد، برابندر ویسکومتر جدیدی به نام ViscoQuick را فن‌آوری و تولید کرده است. ویسکوکوئیک آخرین محصول برابندر برای آزمایش محصولات نشاسته‌ای در شرایط مختلف دما و تنش برشی است.

اطلاعات در مورد خواص رئولوژیکی غذا‌های مختلف و مواد اولیه نه تنها برای مراحل پروسس (به عنوان مثال، جریان‌پذیری، مخلوط شدن یا قابلیت پمپاژ) مهم است بلکه همچنین برای غربالگری مواد مختلف برای کاربرد‌های مورد نظر مهم است.

بسته به مواد نمونه، دستگاه قادر است اندازه‌گیری را در حدود ۱۰ دقیقه انجام دهد. و می‌توانید این کار را تنها با ۵ تا ۱۵ گرم از مواد نمونه (به علاوه تقریباً ۱۰۰ تا ۱۱۰ گرم حلال) انجام داد.

ویسکوکوئیک ویژگی‌های ویسکوزیته طیف وسیعی از مواد به عنوان تابعی از دما و همچنین خواص ژلاتینه شدن – مانند نشاسته – اندازه‌گیری می‌شود.

عملکرد گرمایش/سرمایش یکپارچه دما را برای کاربرد‌های مختلف کنترل می‌کند. ظرف اندازه‌گیری ویسکوزیته از جنس فولاد ضد زنگ قابل استفاده مجدد هم برای اسید‌ها و هم برای باز‌ها مناسب است.