ارتباط نان و چاقی همیشه یکی از سوالاتی بوده که ذهن هر کسی را درگیر می‌کرده است. در سراسر جهان، در دو دهه اخیر، شیوع چاقی و بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی افزایش یافته است. بنابراین، شناسایی راهبرد‌های ساده و مقرون به صرفه برای پیشگیری و مدیریت چاقی ضروری است.

رژیم غذایی معمولی همراه با سبک زندگی کم تحرک، عوامل اصلی قابل تغییر در تعیین افزایش وزن بدن هستند. بنابراین، این فرضیه وجود دارد که مصرف همیشگی غذا‌های غنی از کربوهیدرات ممکن است خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد. با این حال نقش کربوهیدرات‌ها در پیشگیری و مدیریت چاقی کاملاً مشخص نیست و نتایج متناقض است.

ارتباط نان و چاقی!

کربوهیدرات‌ها جزء اصلی رژیم غذایی هستند و معمولاً بر اساس ساختار شیمیایی به قند‌های ساده و کربوهیدرات‌های پیچیده تقسیم می‌شوند. با این حال، اثرات آن‌ها بر سلامت ممکن است بر اساس ترشح انسولین و قند خون پس از غذا طبقه‌بندی شود.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ترویج الگوی رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان مدلی از تغذیه سالم ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن و ایجاد اضافه وزن/چاقی کمک کند. مصرف نان که بخشی از رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای بوده است، در اسپانیا و سایر نقاط جهان همچنان کاهش یافته است، زیرا نظر عموم مردم این است که نان چاق می‌شود.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش نان سفید، اما نه نان سبوس دار، مصرف در یک الگوی غذایی به سبک مدیترانه‌ای با افزایش وزن و چربی شکمی کمتر همراه است. به نظر می‌رسد که ترکیب متفاوت بین نان سبوس دار و نان سفید در اثر آن بر وزن بدن و چربی شکم متفاوت است.

با این حال، اصطلاح “نان سبوس دار” برای استفاده در مطالعات اپیدمیولوژیک باید تعریف شود.

خوردن غلات کامل یک استراتژی کاهش وزن است. در یک مطالعه، افرادی که رژیم غذایی کم کالری شامل غلات کامل مانند نان گندم کامل داشتند، نسبت به افرادی که فقط غلات تصفیه شده مانند نان سفید و برنج سفید مصرف می‌کردند، چربی شکمی بیشتری از دست دادند. غلات کامل ویتأمین، مواد معدنی و فیبر بیشتری نسبت به تصفیه شده فراهم می‌کنند. اما زیاده روی در نان سبوس دار نیز می‌تواند وزن اضافه کند.

ارتباط نان و چاقی همراه با دیابت نوع ۲

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کمتر غذا‌های نشاسته‌ای مانند نان، و گوشت قرمز کمتر، غذا‌های فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر – همراه با افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی و مرغ – خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. خوردن هر نوع کربوهیدرات باعث افزایش سطح قند خون می‌شود.

ارتباط نان و چاقی به موارد دیگر هم بستگی دارد و کربوهیدرات‌ها همه یکسان نیستند. قند‌ها و غلات تصفیه شده قند خون را سریعتر از کربوهیدرات‌های پیچیده که در غذا‌ها از جمله لوبیا و سایر سبزیجات یافت می‌شود، افزایش می‌دهند. کربوهیدرات‌های پیچیده کندتر هضم می‌شوند و توانایی آن‌ها در ایجاد افزایش سطح گلوکز خون محدود است.

کاهش مصرف غلات تصفیه شده، مانند نان سفید، و خوردن بیشتر غلات کامل به جای آن‌ها، حرکت‌های خوبی هستند. نان سبوس دار فیبر بیشتری نسبت به تصفیه شده دارد و فیبر به کاهش جذب کربوهیدرات‌های مصرف شده در همان وعده غذایی یا میان وعده کمک می‌کند.

مصرف چقدر نان لازم است؟

افرادی که برنامه غذایی ۲۰۰۰ کالری دارند به شش وعده در روز حدود ۱۷۰ گرم از گروه غلات نیاز دارند. این شامل نان، پاستا، بلغور جو دوسر، غلات صبحانه، تورتیلا و بلغور است. حداقل نیمی از آن‌ها باید غلات کامل باشند.

ارتباط نان و چاقی

نکات خرید نان

ارتباط نان و چاقی به کیفیت آن نیز بستگی دارد. برای خرید نان غلات کامل به خرید بروید. نان‌هایی را انتخاب کنید که از غلات “کامل” تشکیل شده باشند، مانند گندم یا جو. نان گندم یا مولتی گرین یا چند غله لزوماً یک محصول سبوس دار نیست.

کیفیت نان به عوامل زیادی بستگی دارد که یک از آنها کیفیت آرد است. شرکت پاک فن می‌تواند در زمینه ارتقا کیفیت نان و آرد، به شما یاری برساند. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.