پروب Back Extrusion دستگاه تکسچر آنالایزراز Stable Micro Systems معیار بسیار ارزشمندی برای اندازه‌گیری قوام محصول ارائه می‌دهد. در این آزمون یک ظرف نمونه از ماده آزمایشی توسط یک پیستون دیسکی متصل به تحلیلگر بافت TA. XTplusC فشرده می‌شود که محصول را به سمت بالا و اطراف لبه دیسک اکسترود می‌کند.

نیروی وارد شده برای انجام این کار با استفاده از نرم‌افزار Exponent Connect اندازه‌گیری می‌شود و نتایج نشان دهنده ویسکوزیته است. این نیرو معیاری برای ارزیابی بافت، احساس دهانی، ماهیت روان بودن محصول و قابلیت قاشق‌پذیر بودن آن مربوط می‌شود. بنابراین دستیابی به بافت مطلوب محصول نیمه جامد امکان‌پذیر است و می‌توان بافت را در طول عمر محصول ارزیابی کرد.

قوام محصولات لبنی

اهمیت اندازه گیری قوام محصولات لبنی

تجزیه و تحلیل بافت می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا انتظار مصرف‌کننده از استاندارد‌های بافت چرب را در محصولات کم چرب، به دست آورند. با اندازه‌گیری عینی تفاوت بین محصولات، تولیدکنندگان می‌توانند فرمول را طوری تنظیم کنند که بافتی معادل نسخه محصول با چربی کامل در محصول کم چرب داشته باشد. نمودار نتایج دو تست اکستروژن پشت را روی ماست‌های پرچرب و کم چرب با استفاده از تحلیلگر بافت TA. XTplusC نشان می‌دهد. منحنی‌های ایجاد شده توسط این آزمایش در نرم‌افزار Exponent Connect نشان می‌دهد که نمونه ماست کم چرب ضخیم‌تر و بافت ژله‌ای بیشتری در مقایسه با قوام نمونه چرب دارد.

برای مثال، مقایسه مشابهی با محصولات سس مایونز کم‌چرب در مقایسه با سس مایونز پرچرب مشاهده می‌شود. این نمونه‌ای از محصولات کم‌چرب است که اغلب این بافت «ژله‌ای» با افزودن نشاسته برای جبران از دست دادن احساس دهانی در صورت عدم وجود یا کاهش چربی ایجاد می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت این روش اکستروژن در مقایسه با سایر روش‌های اکستروژن این است که شما نیازی به انجام این آزمایش در ظروف ارائه شده توسط Stable Micro Systems ندارید.

در بسیاری از شرایط ممکن است به دلیل اختلال در ساختار نمونه، ریختن نمونه خود از یک ظرف به ظروف Back Extrusion مضر باشد، یعنی شکستن ساختار ژل در طول تخلیه تقریباً اجتناب ناپذیر است. در این مورد، با استفاده از همان روش و دیسک‌های اکستروژن، می‌توانید نمونه خود را در ظرفی که در ابتدا در آن قرار گرفته یا تشکیل شده است، آزمایش کنید.
جهت اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه تحلیلگر بافت می‌توانید با شرکت پاک فن به شماره ۴۰-۰۲۱۸۸۶۷۶۸۳۹ تماس بگیرید.