آیا می‌دانید که تعیین میزان رطوبت اولین قدم مهم در تجزیه و تحلیل کیفیت گندم یا آرد است! یکی از بهترین دستگاه‌های موجود برای کنترل کیفیت گندم و آنالیز سریع آن، دستگاه NIT است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با روش‌های کنترل کیفی گندم آشنا شوید.

اهمیت کنترل کیفیت گندم

توضیح ترکیب، ویژگی‌های عملکردی و مکانیسم تشکیل کیفیت گندم برای توسعه پایدار صنعت گندم حیاتی است. به خوبی مستند شده است که کیفیت فرآوری گندم تا حد زیادی توسط پروتئین‌های ذخیره‌سازی بذر آن از جمله گلوتنین‌ها و گلیادین‌ها تعیین می‌شود که به خمیر گندم خواص رئولوژیکی منحصربه‌فردی می‌دهد و تولید یک سری مواد غذایی برای مصرف انسان را ممکن می‌سازد.

نسبت اجزای مختلف گلوتن به یک هدف مهم برای بهبود کیفیت گندم تبدیل شده است. در بسیاری از موارد، کیفیت فرآوری گندم ارتباط تنگاتنگی با ارزش غذایی و اثر سالم محصولات نهایی دارد. اجزای پروتئین‌های ذخیره‌سازی دانه گندم می‌توانند بر کیفیت گندم تأثیر زیادی بگذارند و حتی برخی از آنها می‌توانند باعث بیماری‌های التهابی روده یا آلرژی در انسان شوند.

عوامل ژنتیکی و محیطی تأثیرات زیادی بر سنتز و تجمع پروتئین ذخیره‌سازی بذر دارند و استراتژی‌های کوددهی و آبیاری نیز به میزان زیادی بر محتوای و ترکیب پروتئین ذخیره‌سازی بذر تأثیر می‌گذارند که مجموعاً کیفیت نهایی مصرف نهایی گندم را تعیین می‌کنند. این بررسی پیشرفت اخیر در تحقیقات در مورد ترکیب، عملکرد، بیوسنتز و مکانیسم تنظیمی پروتئین‌های ذخیره‌سازی گندم و تأثیرات آنها بر کیفیت محصول نهایی گندم را خلاصه می‌کند.

گندم به عنوان یک محصول استراتژیک، از نظر تغذیه‌ای مهم‌ترین غله در زندگی بشر برای نسل هاست. گندم و فرآورده‌های حاصل از آسیاب گندم در تولید انواع محصولات در صنایع غذایی استفاده می‌شود و در صنایع مختلف نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

کنترل کیفیت گندم

کنترل کیفی گندم در صنایع غذایی

در صنایع غذایی بر پایه گندم، کیفیت مواد اولیه تاثیرگذارترین عامل بر خواص محصول نهایی است. مهم‌ترین مشکل این است که همیشه نمی‌توان به تناژ کافی، مرغوب، اقتصادی و همگن گندم رسید. کیفیت گندم برای منطقه‌ای که گندم در آن کشت می‌شود، کشاورز که آن را می‌کارد، آسیابی که گندم در آن آسیاب می‌شود و صنعتی که محصول نهایی را فرآوری می‌کند، می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد.

آرد که ماده اولیه نان است، در محصول نهایی به دلیل زیرساخت مواد اولیه‌ای که از آن تولید می‌شود، مشخصات نمودار کارخانه‌ای که در آن آسیاب می‌شود و ویژگی‌های تحمل سازندگان آرد مورد استفاده متفاوت است.. از آنجایی که نمی‌توان از هر آردی نان تهیه کرد، نمی‌توان از هر گندم نوع آرد مورد نظر را تهیه کرد. به همین دلیل تست‌های کنترل دسترسی (رطوبت، پروتئین، خاکستر و…) در آزمایشگاه‌ها به منظور تعیین ویژگی‌های گندم ورودی به کارخانه تقریباً در تمامی کارخانه‌های آرد انجام می‌شود.

در تولید آرد مناسب، مرحله فرآیند آسیاب گندم و تکنولوژی آسیاب به اندازه اهمیت مواد اولیه، برای کیفیت استاندارد آرد اهمیت دارد. در این صورت آزمایشگاه مجهز کنترل کیفیت و پرسنل فنی در مرحله تولید با هماهنگی کار می‌کنند و در مواقع لزوم در تولید دخالت می‌کنند. این مداخلات از نظر کیفیت استاندارد محصول و صرفه جویی در انرژی و استهلاک برای کسب و کار بسیار مهم است.

اگرچه آرد یک ماده غذایی فاسد نشدنی است و قبل از مصرف نهایی نیاز به پردازش بیشتری دارد، اما سازنده باید این را به عنوان یک عامل مهم برای موفقیت در نظر بگیرد و اقدامات ایمنی را باید از زمان دریافت گندم در سراسر ارسال آرد در نظر گرفت.

بهترین دستگاه کنترل کیفیت گندم!

کنترل کیفیت زمانی شروع می‌شود که گندم در کارخانه آرد دریافت شود. و قبل از هر اندازه‌گیری باید بازرسی بصری انجام شود تا از سالم بودن و مناسب بودن گندم برای فرآوری برای مصرف انسان اطمینان حاصل شود. علاوه بر این، باید عاری از طعم‌ها، بوها، حشرات زنده و کنه‌های غیرعادی باشد.

علاوه بر این، تعیین میزان رطوبت اولین گام ضروری در تجزیه و تحلیل کیفیت گندم یا آرد است، زیرا این داده‌ها برای آزمایشات دیگر استفاده می‌شوند. در حالی که روش مرجع زمان بر است و بسیاری از نمونه‌ها باید در یک شیفت آزمایش شوند. دستگاه NIT و برای اندازه‌گیری میزان رطوبت در مدت زمان بسیار کوتاه استفاده می‌شود.

کمپانی ZEUTEC نسل جدیدی از دستگاه NIT با نام SpectraAlyzer GRAIN NEO را با ویژگی‌های جدید، طراحی پیشرفته، عملکرد بهتر و با هدف ارائه دیدگاه جدیدی به آزمایش دانه ارائه می‌دهد. دستگاه SpectraAlyzer GRAIN NEO برای ارائه ارزیابی و تضمین کیفیت دانه به کشاورزان، بازرگانان و پردازشگرها ساخته شده است. آنالیز سریع گندم با این دستگاه امکانپذیر است.

دستگاه SpectraAlyzer GRAIN NEO راه حل ایده آل شما برای به دست آوردن اندازه‌گیری رطوبت، پروتئین، چربی/روغن، خاکستر و سایر پارامترهای کیفی در غلات، غلات، دانه‌های روغنی و آرد است. انواع بیشتری از مواد را می‌توان با نوار نقاله پیچی جدید برای تغذیه نمونه و تخلیه خودکار استفاده کرد. برای انبوهی از غلات کامل و دانه‌های روغنی به هیچ وجه نیازی به آسیاب یا آماده‌سازی نمونه دیگری با افزایش طول مسیر نوری نیست.

فعال کردن زیرنمونه‌سازی پویا امکان تجزیه و تحلیل سریع‌تر نمونه‌ها را فراهم می‌کند و نتایج در کمتر از 45 ثانیه تولید می‌شوند. این عملکرد، فرآیند تصمیم‌گیری را برای تعیین تعداد نمونه‌های فرعی برای تجزیه و تحلیل و زمان نمایش نتایج، بر اساس نتایج زیرنمونه‌های تحلیل‌شده، خودکار می‌کند.

به عنوان مثال، آرد گندم یک ماژول آرد اختیاری به عنوان لوازم جانبی اضافی موجود است. هر آنالایزر دانه را می‌توان (یکپارچه‌سازی با سیستم عامل) – مجهز به یک ماژول وزن آزمایشی (با نام مستعار وزن بوشل، وزن هکتولیتر یا وزن مخصوص) برای تعیین نسبت حجم به وزن نمونه‌های تجزیه شده. تصاویر دیجیتال نمونه‌های تجزیه و تحلیل شده را می‌توان با واحد پردازش تصویر یکپارچه اختیاری گرفته، پردازش و مستقیماً مشاهده کرد.

کنترل کیفیت آرد

ویژگی های دستگاه SpectraAlyzer GRAIN NEO

دستگاه SpectraAlyzer GRAIN NEO تجربه رابط کاربری بهبود یافته‌ای را با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و عملکردهای جدید ارائه می‌دهد. این ابزار با یک نرم‌افزار مبتنی بر آیکون بصری با استفاده از صفحه نمایش لمسی شیشه‌ای PCAP و صفحه نمایش رنگی TFT با رزولوشن 1280×800 پیکسل کنترل می‌شود.

با اندازه صفحه نمایش 12.1 اینچی و روشنایی بالا، عملکرد لمسی و تجسم داده‌ها بهینه شده است. عملیات معمول فرآیند تحلیل را می‌توان با ویژگی‌های اتصال ابری خودکار کرد. نتایج به‌دست‌آمده را می‌توان مستقیماً به سیستم‌های ERP مرتبط کرد و نیاز به مدیریت و بایگانی دستی داده‌ها را از بین برد.

همه اینها SpectraAlyzer GRAIN NEO را به انتخابی ایده آل برای آزمایش سریع و دقیق غلات کامل تبدیل می‌کند. این دستگاه خرید گندم با کیفیت را تضمین می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره درباره کنترل کیفیت گندم و دستگاه NIT با کارشناسان شرکت پاک فن تماس بگیرید.