کنسرو کردن، روشی برای حفظ مواد غذایی از فساد با نگهداری آن در ظروف بسته‌بندی شده و سپس با حرارت استریل می‌شود. کنسرو کردن مواد غذایی پس از تحقیقات طولانی توسط نیکلاس آپرت فرانسوی در سال ۱۸۰۹، در پاسخ به درخواست دولت او برای حفظ مواد غذایی برای استفاده ارتش و نیروی دریایی، ابداع شد. روش آپرت شامل بستن محکم غذا در داخل یک بطری یا شیشه، گرم کردن آن تا دمای معین و حفظ حرارت برای مدت معینی بود که پس از آن ظرف تا زمان استفاده در بسته نگه داشته می‌شد.

تاریخچه کنسرو کردن مواد غذایی

۵۰ سال پیش بود که لوئی پاستور توانست توضیح دهد که چرا غذای تحت درمان فاسد نمی‌شود: گرما میکروارگانیسم‌های موجود در غذا را از بین می‌برد و آب‌بندی دیگر میکروارگانیسم‌ها را از ورود به شیشه جلوگیری می‌کرد. در سال ۱۸۱۰ پیتر دوراند از انگلستان استفاده از قوطی‌های آهنی با روکش قلع را به جای بطری ثبت اختراع کرد و تا سال ۱۸۲۰ مواد غذایی کنسرو شده را در مقادیر زیاد به نیروی دریایی سلطنتی عرضه می‌کرد. روش‌های کنسروسازی اروپایی به زودی پس از آن به ایالات متحده رسید و آن کشور در نهایت رهبر جهانی در فرآیند‌های کنسرو خودکار و تولید کل قوطی شد.

قوطی‌هایی که اکنون آن‌ها را قوطی کنسرو مینامیم، به سرعت به‌عنوان ماده‌ای ارزان‌تر و کمتر شکننده‌تر از شیشه شناخته شدند. امروزه قوطی‌ها معمولاً از فولاد لاکی با روکش قلع ساخته می‌شوند. بیشتر سبزیجات، میوه‌ها، گوشت و محصولات لبنی و غذا‌های فرآوری شده در قوطی‌های حلبی ذخیره می‌شوند، اما نوشابه‌ها و بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر معمولاً در قوطی‌های آلومینیومی نگهداری می‌شوند که سبک‌تر هستند و زنگ نمی‌زنند.

کارخانه‌های کنسرو معمولاً نزدیک به نواحی رشد محصولی که قرار است بسته‌بندی شود، قرار دارند، زیرا پس از برداشت توصیه می‌شود که در سریع‌ترین زمان ممکن مواد غذایی کنسرو شده مصرف شود. فرآیند کنسرو کردن خود شامل چندین مرحله است: تمیز کردن و آماده‌سازی بیشتر مواد غذایی خام. سفید کردن آن؛ پر کردن ظروف، معمولاً در خلاء؛ بستن و آب‌بندی ظروف؛ استریل کردن محصولات کنسرو شده؛ و برچسب‌گذاری و انبارداری کالا‌های نهایی. تمیز کردن معمولاً شامل عبور دادن غذای خام از داخل مخازن آب یا زیر اسپری‌های آب پرفشار است و پس از آن سبزیجات یا محصولات دیگر بریده می‌شوند، پوست کنده می‌شوند، هسته می‌شوند، برش داده می‌شوند، درجه‌بندی می‌شوند، خیس می‌شوند، پوره می‌شوند و غیره.

تقریباً همه سبزیجات و برخی از میوه‌ها نیاز به سفید کردن با غوطه ور شدن در آب داغ یا بخار دارند. این فرآیند بافت‌های گیاهی را نرم می‌کند و آن‌ها را به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر می‌کند تا محکم بسته‌بندی شوند، در حالی که آنزیم‌هایی را نیز غیرفعال می‌کند که می‌توانند باعث تغییرات نامطلوب در غذا قبل از کنسرو کردن شوند. بلانچینگ همچنین به عنوان یک عملیات پاکسازی اضافی یا نهایی عمل می‌کند.

پر کردن قوطی‌ها به طور خودکار توسط ماشین آلات انجام می‌شود. قوطی‌ها با محتویات جامد و در بسیاری از موارد با مایع همراه (اغلب آب نمک یا شربت) پر می‌شوند تا تا حد امکان هوای موجود در قوطی را جایگزین کنند. سپس قوطی‌های پر شده از داخل یک حمام آب گرم یا بخار در جعبه اگزوز عبور داده می‌شوند. این گرما غذا را منبسط می‌کند و هوای باقی مانده را بیرون میراند. بنابراین، پس از آب‌بندی، استریل حرارتی و خنک کردن قوطی، انقباض محتویات باعث ایجاد خلاء جزئی در ظرف می‌شود. برخی از محصولات به صورت خلاء بسته‌بندی می‌شوند که به موجب آن قوطی‌ها توسط دستگاه‌های آب‌بندی قوطی خلاء به طور مکانیکی تخلیه می‌شوند.

بلافاصله پس از اتمام قوطی‌ها، آن‌ها بسته و مهر و موم می‌شوند. یک ماشین پوشش را روی قوطی قرار می‌دهد و حلقه روی جلد قوطی و فلنج روی بدنه قوطی در موقعیتی قرار می‌گیرند و سپس با هم صاف می‌شوند. لایه نازک ترکیب آب‌بندی که در اصل در لبه پوشش وجود دارد بین لایه‌های فلزی پراکنده می‌شود تا از مهر و موم هرمتیک اطمینان حاصل شود. سپس قوطی‌های مهر و موم شده استریل می‌شوند.

به عنوان مثال، آن‌ها در دما‌های به اندازه کافی بالا و برای مدت زمان کافی گرم می‌شوند تا همه میکروارگانیسم‌ها (باکتری‌ها، کپک‌ها، مخمرها) را که ممکن است هنوز در محتویات غذا وجود داشته باشند، از بین ببرند. گرمایش در کتری‌های بخار پرفشار یا اجاق گاز‌ها، معمولاً با استفاده از دمای حدود ۲۴۰ درجه فارنهایت (۱۱۶ درجه سانتیگراد) انجام می‌شود. سپس قوطی‌ها در آب سرد یا هوا خنک می‌شوند و پس از آن برچسب‌گذاری می‌شوند.

کنسرو کردن

بهترین دستگاه برای تجزیه و تحلیل مواد غذایی کنسروی

دستگاه SpectraAlyzer FOOD راه حل‌ایده‌آلی برای تجزیه و تحلیل مواد غذایی و پارامتر‌های کیفیت اصلی معمول در طول تولید مواد غذایی است.

در عملیات کنترل کیفیت مواد غذایی مدرن، راه حل‌های قابل اعتماد و دقیق آنالیز مواد غذایی برای ارائه محصولات با بالاترین کیفیت و مهمتر از همه کیفیت ثابت به مشتریان ضروری است. به منظور رقابتی‌ترین در بازار جهانی، بازده بالا ثابت، کنترل کیفیت مواد غذایی بالا و هزینه‌های تولید پایین اهدافی هستند که باید به آن دست یافت.

راه حل تجزیه و تحلیل مواد غذایی SpectraAlyzer که به عنوان یک سیستم مدولار طراحی شده است.

نتایج تحلیل کمی پارامتر‌های کیفیت اصلی (مانند رطوبت، پروتئین، چربی، قند‌ها، نشاسته، اسیدیته، نمک، خاکستر) و بسیاری پارامتر‌های دیگر در عرض ۴۵ ثانیه قابل اندازه‌گیری است. نیازی به آماده‌سازی دستی نمونه نیست و نیازی به استفاده از معرف‌ها و مواد شیمیایی اضافی نیست، بنابراین این تجزیه و تحلیل مواد غذایی پارامتر‌های کنترل کیفیت مواد غذایی بسیار دقیق را بدون هزینه اضافی ارائه می‌دهد.

به عنوان یک سیستم مستقل، SpectraAlyzer FOOD می‌تواند به راحتی و به طور مستقیم حتی نزدیک به خط تولید کار کند. ساختار ناهموار و تنظیم نمونه/مرجع نوری منحصربه‌فرد عملکرد قابل اعتماد را در محیط‌هایی با دما، ارتعاشات و گرد و غبار متغیر تضمین می‌کند.

آنالایزر مواد غذایی SpectraAlyzer با بسیاری از کالیبراسیون‌های آماده استفاده و یک بسته نرم‌افزاری قدرتمند برای تسهیل تنظیم دقیق کالیبراسیون و ثبت گسترده و خودکار و همچنین ذخیره پایگاه داده نتایج تحلیلی روی آنالایزر، در داخل اینترانت شرکت و/یا اینترنت ارائه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، با شرکت پاک فن تماس حاصل نمایید.