مصرف‌کنندگان می‌دانند که چه می‌خواهند: افزودنی‌های کمتر!

گرایش به سمت یک رژیم غذایی سالم، طبیعی و غذای بدون تقلب سال‌هاست که در حال افزایش است. این امر نه تنها در افزایش مداوم فروش محصولات “ارگانیک” حاصل از کشاورزی ارگانیک تأیید شده، بلکه در تقاضای مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان محصولات بدون افزودنی غذایی برای کاهش مواد افزودنی در غذا‌های بسته‌بندی شده نیز منعکس می‌شود.

محصولات بدون افزودنی یا Clean label چیست؟

برچسب “فاقد” یا “بدون افزودن… ” توسط مصرف‌کنندگان با غذا‌های با کیفیت برتر و سالم‌تر همراه است. اما این روند \”برچسب پاک\” توسط مقررات قانونی کنترل نمی‌شود. این به سادگی از این شعار پیروی می‌کند که یک محصول فقط باید حاوی موادی باشد که منشأء طبیعی دارند.

این واقعیت که نان، کیک، بیسکویت یا سایر مواد غذایی تولید شده توسط خود مصرف‌کنندگان نیازی به ماندگاری طولانی ندارند یا مجبورند مسافت‌های طولانی را طی کنند، صنعت غذا را با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند. همه افزودنی‌ها را نمی‌توان به سادگی کنار گذاشت یا با مواد طبیعی جایگزین کرد. برای غذا‌هایی که به صورت صنعتی تولید می‌شوند، باید الزامات خاصی را برآورده کنند تا از ویژگی‌های لازم مطابق با استاندارد‌های غذا و دارو و ارزش غذایی محصول و همچنین خواص حسی مطلوب اطمینان حاصل شود.

تولید نان با برچسب تمیز نیاز به تجدید نظر در مواد تشکیل دهنده و حتی فناوری تولید دارد. در کشور‌های صنعتی، مصرف‌کنندگان علاقه زیادی به این دارند که بدانند مواد غذایی مصرفی از کجا تأمین می‌شود. در حال حاضر، هیچ تعریف متلقی برای نان با برچسب تمیز یا هر محصول آردی با برچسب تمیز دیگر وجود ندارد. در عوض، مفهوم برچسب تمیز متضمن چندین جنبه است که می‌تواند شامل محصولات بدون قند اضافه شده، چربی‌های اشباع شده و مواد نگهدارنده (مانند سوربات‌ها و پروپیونات‌ها) حذف مواد اصلاح شده ژنتیکی (مانند شربت ذرت) در فرمولاسیون محصول، استفاده از مواد طبیعی ویا ارگانیک حاصل از کشاورزی پایدار (شکر نیشکر، عسل، شیر، تخم مرغ، گندم) استفاده از آجیل‌های درختی، غلات کامل، شبه غلات و گندم‌های باستانی (به عنوان مثال، کاموت، اسپلت و… ) استفاده از ترکیبات گیاهی به جای حیوانات استفاده از آنزیم‌ها برای جایگزینی عوامل اکسید‌کننده، مونو و دی گلیسیرید، و امولسیفایر‌های DATEM، SSL باشد.

محصولات آنزیمی شرکت مولن شیمی آلمان برای جایگزین نمودن امولسیفایر‌هایی نظیر DATEM، SSL با آنزیم را می‌توان برای نان‌های ساندویچی و نان‌های همبرگر استفاده نمود که هم پوسته نرم و ارتجاعی نان را تضمین می‌کند و نان را برای مدت طولانی‌تری تازه و نرم نگه می‌دارد.

آنزیم‌ها را می‌توان برای افزایش حجم نان، برای راحتی کار با خمیر و جلوگیری از چسبندگی آن، برای تخمیر بهتر و همچنین افزایش ماندگاری استفاده نمود. استفاده از آنزیم‌ها علاوه بر اصلاح آرد و راحتی کار نانوا، باعث کاهش بازگشت محصولات از سوپرمارکت‌ها می‌شود زیرا مصرف‌کنندگان هنوز کالا را چند روز پس از تاریخ تولید خریداری می‌کنند. مصرف‌کنندگان همچنین متوجه خواهند شد که نگهداری نان برای مدت طولانی‌تری در خانه امکان‌پذیر است و می‌توان از دورریز نان جلوگیری نمود و نیاز به مراجعه مداوم برای خرید نان تازه وجود نخواهد داشت.